Turbulente tijden kabel- en telecomsector

8 April 2013 met 0 reacties

De kabel- en telecomsector heeft de afgelopen tijd niet stilgestaan. Door de technologische veranderingen veranderen de producten die geleverd kunnen worden door aanbieders. Vooral ook de combinaties van producten die (kunnen) worden aangeboden door aanbieders. De impact op de concurrentiekracht van de aanbieders is hierdoor groot.

 

Quad play

Na triple play (alles-in-1 pakket) waarmee internet, bellen en televisie in één pakket worden aangeboden zie je steeds vaker dat ook mobiel bellen aan dit abonnement wordt gevoegd. Dit gebeurt vooralsnog vooral in het buitenland, maar zal ontegenzeggelijk ook meer in Nederland gaan voorkomen. Het gebeurt bijvoorbeeld al bij KPN.

Vooral oud-staatsbedrijven als KPN die over een vast netwerk beschikken kunnen deze pakketten aanbieden. Voor bijvoorbeeld een bedrijf als Vodafone ligt er een groot gevaar op de loer. Omdat dit geen oud-staatbedrijf is zal het voor Vodafone erg lastig zijn om te concurreren tegen aanbieders van quad play die wél over een eigen vast netwerk beschikken. Zo is kabelconcern Liberty Global bijvoorbeeld in Nederland eigenaar van kabelbedrijf UPC. Voor het aanbieden van mobiele telefonie gebruiken ze daarnaast het netwerk van andere bedrijven. Een Vodafone kan echter alleen mobiele telefonie aanbieden. Voor een televisieaansluiting moeten zij gebruik maken van kabel of glasvezel van een concurrent. En dat is helaas niet altijd mogelijk. De aanleg van een eigen netwerk is, zelfs voor een kapitaalkrachtige partij als Vodafone, erg kostbaar.
Overzicht omzet Europese Telecombedrijven

 

Buitenlandse bedrijven

Dat partijen die nu niet in Europa zitten zich er ook mee gaan bemoeien lijkt erg waarschijnlijk. Er zijn verschillende partijen die, om echt uit te kunnen breiden, naar Europa zullen komen. Voorbeelden van partijen zijn het Amerikaanse AT&T en het Mexicaanse América Móvil. De eerste partij wordt al geruime tijd genoemd als een logische speler die zich op de Europese markt gaat richten. Ook América Móvil is al een paar keer genoemd als mogelijke geinteresseerde om zich te gaan richten op de Duitse markt.

 

Goed nieuws?

Of dit voor de consument goed- of slecht nieuws is zal de toekomst moeten uitwijzen. Vast lijkt te staan dat er een felle  strijd zal komen om de Europese consument, op het gebied van het aanbieden van kabel- en telecomdiensten, voor zich te winnen. Het is niet ondenkbaar dat er hierdoor met prijzen gestunt zal worden om de interesse van de consument te verkrijgen.

0 Reacties

Plaats een reactie